Hoe je een BASHO e-mail schrijft en in contact komt met key-beslissers

27 augustus 2020 | leestijd: 3 minuten

Top-beslissers zijn vaak moeilijk te bereiken. Telefonisch kom je veelal niet voorbij de ‘gate-keeper’ zoals een Directiesecretaresse. Los daarvan krijgen high-level beslissers meerdere berichten per dag, dus hoe zorg je dat diegene wel reageert op jouw bericht? Overweeg eens om een BASHO e-mail of bericht te schrijven. Dit is B2B-communicatie, maar dan ultra gepersonaliseerd. Zeker als onderdeel van een Account Based Marketing strategie is deze methodiek onmisbaar. Naast de directe hit-rate is BASHO een succesvolle activiteit voor je follow-up.

Wat is BASHO?

Een BASHO is een zeer gepersonaliseerde B2B-e-mail, meestal gericht aan een (eind)beslisser. Het doel is om de aandacht te trekken van de ontvanger en uiteindelijk een call of afspraak te krijgen. Een BASHO bericht gebruik je dus voor leadgeneratie.

Succes van BASHO: personalisatie

Het succes van een BASHO e-mail/bericht zit ‘m in de personalisatie. Uit de tekst moet blijken dat je de ontvanger kent en zijn uitdagingen én prioriteiten snapt. De voorbereidingen zijn daarom net zo belangrijk als het schrijven van de tekst. De personalisatie zorgt ervoor dat je je onderscheidt van de standaard one-to-many e-mailings. Daardoor valt je bericht op en kan de ontvanger getriggerd worden om in te gaan op je vraag.

Naast de gepersonaliseerde inhoud zit het grootste onderscheidend vermogen ‘m in de manier van connecten. BASHO berichten passen, naast e-mail, bijvoorbeeld prima als InMail of Whatsapp-bericht.

Wanneer zet je BASHO in?

Een BASHO bericht maken kost tijd en stuur je daarom alleen naar geselecteerde prospects. Naar grote accounts waar je graag binnen wil komen. BASHO is geschikt als:

  • Je een Account Based Marketing strategie hebt
  • Degene die je wil spreken telefonisch zeer lastig te bereiken is
  • De beslisser of manager goed bewaakt wordt door de gate-keeper

Hoe schrijf je een BASHO?

Enkele tips:

  • Zoek naar relevante informatie over het bedrijf en de ontvanger.
  • Bedenk wat de prioriteiten zijn van de ontvanger op zakelijk gebied (kostenreductie, nieuw product in de markt zetten etc.). Maar ook zijn of haar privésituatie kan interessant zijn. Denk aan openbare interviews waarin de prospect vertelt wat hem/haar beweegt en motiveert. Of aan een bepaalde sport die de ontvanger beoefent. Zoek iets waarmee je op menselijk niveau kunt connecten.
  • Laat zien dat je de persoon kent. Dat je je onderzoek hebt gedaan. Je kunt het ego strelen zonder een engerd te zijn. Maar kom niet over als een stalker; wees echt.
  • Begin in je tekst altijd met de ander en nooit met jezelf (geen ik, maar u/jij).
  • Begin met het belangrijkste feit dat je gevonden hebt over het bedrijf en/of je gesprekspartner en benoem de uitdaging/prioriteit.
  • Link deze vervolgens aan je dienstverlening middels ‘bewijs’. Kom met onderbouwende cijfers of een business case.
  • Geef aan dat je verder wil praten, middels een duidelijke call-to-action.

Samengevat:

1. Doe kort research naar je ontvanger
2. Schrijf je bericht

  • Open met iets dat alleen op de ontvanger van toepassing is
  • Benoem vervolgens de belangrijkste uitdaging/prioriteit van de ontvanger
  • Link deze aan je dienstverlening en onderbouw dit met ‘bewijs’
  • Sluit af met een call-to-action

3. Bel na als je geen antwoord krijgt (wacht ca. 3 dagen)


Een voorbeeld:

Stap 1: Research via Google en LinkedIn

 

Stap 2: Het BASHO-bericht

Beste Karel,

Gefeliciteerd met de behaalde fusie die afgelopen dinsdag bekend werd gemaakt.

Jouw uitdagingen omtrent de continuïteit en kwaliteit van zorg binnen Partou is iets waar wij al 33 andere organisaties mee geholpen hebben, met als gemiddeld resultaat dat zorg kwalitatief 10% verbeterd is tegen 15% reductie van out-of-pocket kosten binnen een jaar.

Heeft dit ook voor jou prioriteit? Heb je dan volgende week woensdag 15 minuten tijd om samen te kijken hoe we dit ook voor Partou kunnen realiseren?”

Groet,
Richard

ZorgICTcentral
06-12345678

Meer voorbeelden

Op zoominfo.com vind je meer praktische voorbeelden van BASHO e-mails.

Go for it!

Een goede BASHO e-mail/bericht zorgt voor hogere open- en respons rates, soms wel tot 60%-80%, dus ga er vandaag nog mee aan de slag!

 

Hulp nodig bij lead nurturing, leadgeneratie of cold calling?
We helpen je graag. Lees meer over onze B2B Leadkwalificatie serviceLead-Desk service, mail ons via commercieel@heliview.nl of bel 076 – 800 6000. Heb je liever dat wij contact met jou opnemen? Laat dan een bel-mij-terug verzoek achter.

Beeld bovenaan deze pagina via freepik – www.freepik.com